Å drive flyselskap er ikke enkelt, Richar Branson uttalte en gang at den enkleste måten å bli millionær på var å begynne som milliardær og starte et flyselskap. Konkurransen i markedet er knallhard.
Nye tjenester flytter hele tiden grensene for hva som er teknisk mulig, og flyselskaper bruker selvfølgelig hele tiden ny teknologi. Det kan handle om enkle tiltak som digitale versjoner av sjekklister, til systemer som optimaliserer forbruk av drivstoff og andre forhold i ruteplanleggingen. Det kan nesten sammenlignes med hvordan det er mulig å bruke smarte tjenester som Tibber for å optimalisere hvordan strømmen i en bolig brukes i løpet av døgnet.
Hva er best – direkteruter eller store «hubs»?
Forskjellen mellom flyselskaper som flyr direkteruter og de som bruker sentrale såkalte hubs for mellomlandinger, har vært spesielt tydelig i forhold til lavprisselskaper. I lang tid fløy Norwegian bare direkteruter, men de har etter hvert både begynte å også sluse passasjerer via sentrale flyplasser og samarbeide med andre.
Direkteruter er populært bland reisende, og dessuten kan de bidra til enklere drift. Samtidig finnes det fordeler med modellen med sentrale hubs, da det gjør det mulig for flyselskaper å samle passasjerer, for eksempel for å fylle hele store fly over Atlanteren.
Priser, overbooking og optimalisering av ruter
Det er virkelig ikke lett å vite på forhånd hvilke ruter som kommer å lønne seg og ikke, i det siste har Norwegian kuttet mange ruter som har vist seg å ikke være lønnsomme. Alle flyselskaper har sofistikerte systemer som beregner prisene til enhver tid, men hvis kundegrunnlaget er for lite hjelper det dessverre ikke.
En annen utfordring flyselskaper sliter med økonomisk er overbooking. Ved første øyekast kan det fremstå som underlig at store seriøse selskaper setter seg i situasjoner som gir misfornøyde kunder og negativ mediadekning? Det skjer selvfølgelig at overbooking skyldes tekniske feil eller bytte av flytype, men det er ikke den vanligste grunnen. Det handler helt enkelt om å klare å fylle opp flyet så godt som mulig. Ofte er det noen med fleksibel billetter som avbestiller eller ombooker i siste liten, og da gir det økonomisk mening å faktisk ha solgt noen flere billetter enn hva som egentlig finnes på flyet.
Det er relativt enkelt å begynne å fly til en ny destinasjon, forutsatt at det finnes tilgjengelige landingstillatelser på en passende flyplass. Derfor skjer det også stadig endringer i rutetilbudet fra de store flyselskapene, der de da legger ned ulønnsomme ruter og heller flytter fly til ruter som det finnes et større kundegrunnlag for. Også på dette området skjer det alt mer analyse, samtidig som det også finnes mer data tilgjengelig om menneskers reisevaner. Kanskje kan det hjelpe flyselskapene å unngå kostbare feiltakelser i fremtiden.