Begrepet flyskam har fått mye oppmerksomhet i media, og det er til og med noen som mener at det har hatt en effekt på inntektene til enkelte flyselskaper. Samtidig er det et tema som vekker til dels sterke følelser på begge sider av saken.
Nesten alt vi omgir oss med i det moderne samfunnet har en eller annen påvirkning på miljøet og klimaet. Uansett om det er en økologisk håndstrikket genser, et ansvarlig produsert iPhone batteri eller en flyreise – En form for påvirkning vil der alltid være. Det er helt enkelt umulig å unngå.
Argumenter for og imot flyskam
Det finnes argumenter både før og imot å faktisk føle skam i forbindelse med det å fly. Bare det å bruke ordet skam sier noe om hvor ladet med følelser denne diskusjonen kan bli.
- Det er mulig å argumentere for at det er helt nødvendig for hver enkelt å gjøre noe for klimaet med en gang, og at skam kan være den sterke følelsen som gjør at mennesker faktisk gjør varige endringer. Det er spesielt Greta Thunberg som har gitt det å avstå fra å fly mye oppmerksomhet.
- De som argumenter imot flyskam som begrep, mener at det å føle skam ikke gjør noe for kloden. Det er heller handlingene i hverdagen som har en virkning, og det stemmer for så vidt at du kan føle skam og fortsette å fly.
Hjelper et ensidig fokus på å ikke fly?
En av de store risikoene med fokus på flyskam, er at debatten polariseres. I mange tilfeller blir den også direkte ufin med personangrep og andre uakseptable virkemidler. Det kan ende opp med to steile posisjoner, der den ene parten nesten vil fly mer som en måte å understreke sin egen mening.
Dessverre kan det også være at flyskam bygger opp under en følelse av at det alltid er nødvendig å gjøre uholdbare oppofringer for å gjøre noe for klimaet. Å helt slutte å fly er utenkelig for mange, samtidig som det er et stort rom for eksempel for å ta litt mer betalt for billetter hvis drivstoffet i høyere grad er fornybart.
Det er sannsynligvis en stund igjen til vi får se elektriske fly i kommersiell trafikk, men det er ikke lenge siden el-biler var noe for spesielt interesserte. Det kan hende at vi kommer i en situasjon der det å fly faktisk er akseptabelt i forhold til miljøet. Da er spørsmålet om skam i forhold til å fly er riktig vei å gå?
Uansett er diskusjonen om det å fly svært viktig, og bruken av begrepet flyskam har uten tvil satt fokus på spørsmålet. Så lenge diskusjonen føres på en fornuftig og respektfull måte kan det uten tvil gjøre luftfarten mer miljøvennlig.